Pages

tabung nikah saya

Makhluk Bumi Disini

Thursday, June 9, 2011

Tolonglah LELAKI... jangan buat begini dengan anak-anak anda

LELAKI...boleh jadi seorang Ayah, datuk, abang, adik, pakcik, abang ipar, adik ipar, abang angkat, adik angkat.....banyaklah boleh jadi...

Musim cuti sekolah nie banyak betol undangan ke majlis perkahwinan. Jiran selang dua buah rumah aku nie pun tak ketinggalan juga utk buat majlis kenduri kawen anak dara dia...tadi tengah sembang dengan makcik aku. Dia cite la pasal anak dara jiran aku nih. baru jer grad USM, dapat sambung master, USM gak..skangni dah pon nak kawen. Al-kisahnya...perkahwinan dia nie berwalikan adik lelaki dia. Mujurlah ada adik lelaki yang waras dan boleh menjadi wali kepada si kakak. Si Ayah nya ke mana pula?? 

Ni yang nak story nih. Si Ayahnya dah lama menghilangkan diri, dah lebih berbelas tahun sudah dia tak balik rumah. Nafkah untuk anak-anak dan isteri entah ke mana. Kesian sungguh bila mengenangkan dengan sikap seorang ayah macam tu. Puas sudah dijejak si ayahnya, tidak diketemui jugak. Sudahnya, si ibu telah menfailkan fasakh di Mahkamah Syariah. Tetapi, Hakim pula memBATALKAN kes fasakh tu. Tak tahula pasal apa terbatal. Yang pasti, memang si Ayah tak dapat dikesan dan tentunya tak pernah muncul di mahkamah. Kiranya si ibu dah digantung tak bertali. 

Sekarang nie, boleh dikatakan anak-anaknya sudah berjaya, berkerjaya semuanya. Janganlah pula bila si Ayah tahu yang si anak-anak semuanya dah berjaya, baru si Ayah muncul depan mata dan baru mengaku anak pula. pastu mula nak minta macam-macam denagn si anak nanti.Ayah yang macam  ni memang tak patut. Dimana tanggungjawab anda sebagai seorang ayah?

Kepada LELAKI diluar sana, belajarlah untuk bertanggungjawab dengan amanah yang diberi. sesungguhnya amanah itu memang berat untuk ditunaikan bagi orang-orang yang tidak beramal.

No comments:

Post a Comment