Pages

tabung nikah saya

Makhluk Bumi Disini

Saturday, December 3, 2011

Sehari di Negara Brunei Darussalam - 3 - Masjid di Brunei

Inilah masjid yg berkubah emas yang terdapat di negara Brunei ini. Masjid Omar Ali Saifuddin.
Kami sempat solat Asar di sini.

tak pasti ini bagunan apa.Tapi bagunan ini terletak di hadapan Masjid Omar Ali Saifuddin.


Ini pula Masjid Jame'' Asr Hassanil Bolkiah. Kami sempat menunaikan solat Maghrib berjemaah di sini. Sangat cantik masjid ini. Dalam masjid lagi cantik dengan hiasan lampu. Mewah.

Tapi pengalaman solat berjemaah di masjid tak kan aku lupakan. solat maghrib 3 rakaat, tetapi pada rakaat ke tiga sebelum turun sujud, tiba2 Imam menadah tangan membacakan 1 doa. Nak kata doa Qunut tp bukan bacaan Qunut.Tterlintas di fikiranku, mazhab apakah di amalkan oleh rakyat Brunei ya? tertanya2 dalam hati. Tangan tetap ditadah.

Selesai solat dan doa kami terus bergegas mengejar masa supaya sempat sampai di Imegresen Brunei sebelum ditutup 9.30 pm. Tak sempat untuk aku bertanya pada jemaah yang berada di sebelahku mengenai doa yg dibaca tadi.


# bateri camera dh habis time kt kg. Ayer lg, jd gmbr ni sume guna camera Hp jer...huk3

2 comments:

  1. Cik Makhluk Bumi, FYI mazhab yang diamalkan di Brunei sama seperti di Malaysia; Mazhab Syafiee. Doa pada rakaat ketiga selepas rukuk bukanlah doa qunut tetapi lebih kepada doa-doa tambahan. contohnya doa-doa utk kesejahteraan negara & memohon pelindungan agar dijauhkan dari segala bencana... :)

    ReplyDelete
  2. Anon: terima kasih diatas info yang diberikan mengenai mazhab yg diamalkan oleh negara Brunei dan jg mengenai doa itu =)

    ReplyDelete