Pages

tabung nikah saya

Makhluk Bumi Disini

Sunday, May 8, 2011

Berangin Dengan Tukang Jahit

Semalam 7 Mei, dalam pukul 3 petang, aku singgah ke kedai Jahit Lina kat Kampong Jawa, nak amik baju kurung yang ditempah. Malangnya, 3pasang baju kurung yang ditempah semuanya kecik2...bengang gile rasa. bila aku try depan dia...semuanya ok...sesuai la paki kecik, elok dah tu, orang tak pakai baju besar2..masalahnya..baju yang ko jahit tu memang kecik, Ini yang aku tak suka, bila hantar baju untuk dijahit dan ukurannya diambil dari badan, tengok pengalaman menjahit dah lama dan nampak dah pro, sekali masalah begini jadinya. MESTI tukang jahit akan jahit baju aku jadi kecik, fit2 dengan badan. Lainlah kalau baju kurung moden, mmg betul lah orang pakai fit2, ikut body, nie baju kurung pesak biasa tu je. Dah la aku sekolah, segan la wei nak pakai baju kecik2. eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...gerammnya rasa. 

Dengan rasa tak puas hati aku suh kakak tu betolkan.besarkan skit. dan labuhkan sikit lengan. Sebelum nih dah pernah dah aku tempah jahit kat tempat dia, elok jer jahit, tapi dia tak simpan la plak ukuran baju aku yang dulu tu..tak pasal kena ukur lain,  tak pasal jadi cam ni plak. Tak tahula mcm mana dia nak oter aju tu, basi kain pon dia buat sikit jer. Rasanya dia guna kain aku tu ngam2 3 meter jer. 1 meter lagi dia wat baju untuk anak dia kot. mana lah tahu kan. Sebab nya, aku tengok untuk baju kurung moden aku ni, cara dia potong kain ikut corak pun tak balance. gerammmmmmmnya...tak berapa cantik la jadi.nya Tak kira,!aku nak mintak gak lebihan kain minggu depan dengan dia.



# nie yang buat nak beli mesin jahit nak jahit sendiri baju2 nih. Tapi sen nya tak dak lagi..aduyai...kengkangan masa pon mengatasi segalanya..adehh..moralnya nanti, bawak baju ukuran sendiri. Jangan biarkan sejarah ketiga berulang.
Rindu pengalaman belajar menjahit kat Penang 2 tahun lepas.

2 comments:

  1. laaa.. bju ni ka yg kecik? okay je ktr tgk.. :-/. eh, jap2.. ni kurung moden. yg mna yg kecik? kecik lg yg blja kt aunty dlu ka @ yg ni?

    ReplyDelete
  2. eh, bukan baju ni. baju ni ok dia jahit..kurung moden. yg x ok tu baju kurung 3 pasang..huhu..byk tuuu...yg blaja kt aunty dulu tu rasanya besar skit kot...ker kte yg makin kuruskah??hurmm...

    ReplyDelete